18th mai 2024
Home » Transportorul blindat e departe! Guvernul nu vrea să îi supere nici pe nemți, nici pe americani

Transportorul blindat e departe! Guvernul nu vrea să îi supere nici pe nemți, nici pe americani

de reporterpenet
Transportorul blindat e departe! Guvernul nu vrea să îi supere nici pe nemți, nici pe americani

Transportorul blindat e departe! Guvernul nu vrea să îi supere nici pe nemți, nici pe americani

 

Ministerul Apărării negociază cumpărarea de transportoare Piranha, în timp ce Automecanica așteaptă de ani de zile o comandă clară pentru a începe producția transportorului blindat 8×8 alături de Rheinmetall. Sindicaliștii se tem ca deciziile din ultima perioadă să nu îngroape Automecanica Moreni.

În luna iunie, uzina Moreni și Rheinmetall au înființat societatea mixtă româno-germană „Romanian Military Vehicle Systems”, iar premierul Tudose califica parteneriatul romano-german drept un „proiect strategic”.

„Transportorul blindat pentru trupe 8×8 figurează pe lista celor opt programe strategice asumate de către Armată drept programe majore de înzestrare. Pentru M.Ap.N. achiziţia, realizarea şi producerea în România a transportorului blindat pentru trupe reprezintă un interes esenţial de securitate, în sensul asigurării securităţii aprovizionării şi mentenantei echipamentului pe întregul ciclu de viaţă”, a transmis MApN într-un comunicat de presă.

Ministrul Apărării, Adrian Țuțuianu, a declarat că parteneriatul cu General Dynamics ar viza Uzina Mecanică București. Parlamentul a aprobat planul MApN de a cumpăra, inițial, 94 de transportoare blindate dintr-un total de 657. Guvernul ar vrea ca acestea să fie Piranha.

Parteneriatul parafat cu Rheinmetall

Înțelegerea cu nemții de la Rheinmetall vizează producția unui număr de 600-700 de blindate 8X8, necesarul forțelor terestre. În lipsa unei comenzi clare din partea Ministerului, sindicaliștii sunt sceptici cu privire la salvarea Automecanicii.

“Colaborarea cu Rheinmetall nu e de folos pentru Automecanica Moreni. Automecanica Moreni poate fi salvată numai prin decizii ferme ale MApN. Restul sunt povești. Este obligatoriu să facem lobi pe toate fronturile în contextul unei presiuni externe de a impune armament din industria lor. În cazul unei agresiuni străine vom fi vânduți la tarabă de cei care spun ca ne apară în interesul lor”, crede Constantin Bucuroiu, liderul de sindicat de la Automecanica Moreni.

Chiar și-așa, ministrul Apărării, Adrian Țuțuianu, a declarat într-o conferință de presă susținută, recent, la Târgoviște, că această colaborare va rămâne în picioare, împotriva opoziției sindicale.

„Cu Rheinmetall am purtat discuţii aplicate legate de condiţiile financiare, pentru că ceea ce ne-au cerut ei a fost departe de ceea ce şi-a propus Ministerul Apărării şi Ministerul Economiei. Avem o nouă rundă de negocieri. Dacă definitivăm aceste negocieri, în condiţii care să fie corecte pentru statul român, proiectul se va mişca foarte repede. De asemenea, nu cred că Moreniul are vreo şansă cu actualul management”, a declarat ministrul Apărării, Adrian Ţuţuianu.

Cum am fi putut avea unul dintre cele mai bune transportoare din Europa

„Lucrurile sunt foarte confuze în momentul de față. Dacă se continua acel program al lui Gabriel Oprea, fodtul ministru al Apărării și s-ar fi acordat cele 6 milioane de euro se făceau trei demonstratoare și astăzi am fi avut unul dintre cele mai bune transportoare din Europa pe conceptul cerut de armată și pe creația Agenției de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare (ACTTM). E clar că cineva nu a vrut. Nimeni nu a vrut să facem în România așa ceva”, crede liderul de sindicat de la Moreni.

Acesta nu vede cu ochi buni negocierea la două capete a statului.

„Rheinmetall a venit cu o condiționare de a începe treaba ca statul român să le plătească în avans 420 de milioane de euro. Am văzut că mulți comentează că la Moreni se va face transportorul. Pe partea cealaltă vin alții și spun că americanii de la Piranha intră la UMB. Nu știu ce va ieși, dar nu este nimic ortodox în aceste lucruri. De doi ani de zile ne chinuim să înființăm această firmă mixtă. M-aș bucura să meargă această afacere, să văd o firmă nemțească făcând treabă bună la Moreni. Am impresia că toată lumea vrea să ne fenteze. În România se vrea să facem doar un retuș de vopsea și etichete și banii vor pleca tot afară. Eu așa simt. Acum se discută la Ministerul Economiei plata unei sume de 50 de milioane de euro și Rheinmetall 50 de milioane pentru a face proiectul ăsta. De ce nu a dat la Automecanica cele 6 milioane de euro și își căuta ea parteneri pentru Drivelnad, pentru cutia de viteze. La carcasă s-a dovedit că are protecție 4. Cu 6 milioane de euro noi aveam în curtea Automecanicii unul dintre cele mai bune transportoare din Europa”, se întreabă Bucuroiu.

La Automecanica mai sunt în prezent doar 300 de angajați. Salariul unui inginer se ridică la 1.600-1.700 de lei pe lună.

Societate mixtă

Uzina Automecanică Moreni şi producătorul german Rheinmetall Landsysteme – companie germană constructoare de vehicule şi echipamente militare – au semnat, în noiembrie 2016 acordul pentru înfiinţarea socităţii cu capital mixt româno-german Romanian Military Vehicle Systems prin care se vor construi vehicule blindate 8X8.

Monstrul“ de la Moreni – TBT 8×8 este al treilea cel mai sigur blindat din lume, spun sindicaliștii

TBT 8X8 poate atinge o viteză maximă de 100-120 km/h, are o rază de acţiune de 700-900 km şi nivel de protecţie 3b. La nevoie, carcasa poate fi îmbunătăţită, asigurând un grad sporit de siguranţă de 4 sau chiar 5b. Este capabil să asigure protecţie în cazul unor arme chimice sau nucleare şi poate permite îmbarcarea echipajului şi din mers. Are o capacitate de 12 persoane, cu tot cu şofer şi un motor diesel de 420 cai putere. TBT are aproape 8 metri lungime şi 2.4 metri lăţime.

Rheinmetall AG este un holding integrat, înființat în 1889, cu sediul în Düsseldorf-Germania. Grupul listat public este lider de piață în domeniile mobilității ecologice și tehnologiei de securitate. În 2016, cei 23.000 de angajați ai holdingului au generat vânzări anuale de peste 5,6 mld.euro. Rheinmetall AG are două divizii: Rheinmetall Defense și Rheinmetall Automotive. Sectorul de apărareal grupului, Rheinmetall Defense este cel mai important furnizor de tehnologie militară din Europa.

Uzina Automecanică Moreni, fondată în 1968, este singura fabrică din România care produce transportoare blindate pe roți. UAM a realizat în 40 de ani peste 15 000 de produse, majoritatea pentru export. Produsele UAM au fost utilizate în numeroase misiuni de securitate, stabilitate sau de menținere a păcii, în diferite teatre de operațiuni. Din 2001, fabrica este o filială a Companiei Naționale ROMARM.

Ar putea sa te intereseze

Lasa comentariu

* Folosind acest serviciu iti dai acordul ca site-ul nostru sa stocheze datele tale pentru a putea raspunde cerintelor.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site foloseste cookies pentru o experienta cat mai placuta a utilizatorilor. Nu stocam si nu folosim datele tale personale, decat daca optezi pentru newsletter, sau sectiunea de comentarii, pentru a putea sa-ti raspundem, sau sa-ti trimitem cele mai noi articole. Presupunem ca esti de acord cu acest lucru, dar, poti sa alegi Accept Citeste mai mult