16th mai 2021
Home » Cîmpeanu: Nu cred că e de ajuns o lună pentru recuperarea materiei. Cum vor susţine elevii examenele naţionale?

Cîmpeanu: Nu cred că e de ajuns o lună pentru recuperarea materiei. Cum vor susţine elevii examenele naţionale?

de reporterpenet

Bineînţeles că nu este de ajuns. Elevii au pierdut 3 semestre, circa 15 luni, şi să recupereze toată materia într-o lună? Imposibil aşa ceva.

Mai grav, recuperarea materiei pentru clasele terminale nu se va mai face niciodată. Generaţii pierdute. Problema care se pune acum este legată de susţinerea examenelor naţionale de absolvire. Cum se vor susţine, cu ce subiecte, pentru că nimeni nu ştie ce anume capitole a pierdut fiecare elev.

Situaţia actuală

O treime dintre elevi, circa un milion, nu a avut acces la învăţământul online, din motive ce ţin de absenţa logisticii necesare, a lor sau a şcolilor. O altă treime, deşi a avut acces la învăţământul online, n-a înţeles mare lucru din ce s-a predat, din cauza lipsei experienţei profesorilor şi elevilor cu acest tip de învăţământ. Evaluarea corectă şi continuă nu s-a desfăşurat, din motive lesne de înţeles. Au trişat ei studenţii de la drept, dar elevii de liceu. Aşa că profesorii, chiar cei pricepuţi şi bine intenţionaţi,  n-au avut un feedback continuu, pentru a-şi calibra şi eşalona eforturile. Doar o treime dintre elevi, în cel mai bun caz, au învăţat cu meditatori, cu ajutorul părinţilor, al rudelor pricepute, şi au reuşit să ţină pasul cu învăţământul online.

Disciplinele importante, matematica, fizica, gramatica sunt discipline „etajate”. Nu poţi înţelege unele capitole, dacă nu le-ai parcurs pe cele anterioare. Şi de aici a rezultat un deficit imens de înţelegere a materiei predate online.

Din absenţa evaluărilor au rezultat majoritatea mediilor de 9 şi de 10. Prea puţine de 8, fapt care i-a înfuriat pe elevii buni şi foarte buni, care se văd notaţi la fel cu codaşii claselor.

Ministrul Cîmpeanu mai subliniază o situaţie. În opinia dânsului există  un număr mare de elevi cu anxietăţi, deficit de atenţie sau dezechilibre emoţionale şi chiar sociale.  Cum se vor prezenta la examene aceşti elevi? Cu teamă şi neputinţă, care la vârsta lor îi va afecta şi mai mult.

Ce variante există pentru  examenele naţionale de anul acesta

Subiecte mai uşoare. Ministerul a publicat deja teste de antrenament, şi nu văd cum subiectele propriu zise ar putea fi mai uşoare. Un elev care dă Evaluarea Naţională (EN) a pierdut jumătate din clasa a VII-a şi aproape toată clasa a VIII-a. Din ce să i se dea subiecte, din clasa a V şi a VI-a? Ne facem de râs, dacă subiectele vor conţine doar înmulţiri şi operaţii aritmetice. Iar elevii vor putea riposta la subiecte mai grele: nu am făcut materia cuprinsă în aceste subiecte de examen.

Nici nu poţi şti ce materie a pierdut fiecare elev. În funcţie de funcţionarea învăţământului online şi de interesul elevilor, fiecare  are goluri specifice în înţelegerea materiei. Aşa că orice subiecte ai da, tot îi nedreptăţeşti pe unii dintre elevi.

Fraudarea examenelor. Comisiile de supraveghere şi corectare sunt din alte şcoli, nu-şi periclitează situaţia lăsându-i pe elevi să copieze. În anii trecuţi au fost anchetaţi, judecaţi şi condamnaţi profesori pentru fraudarea examenelor. În 2013, în judeţul Giurgiu, 18 profesori şi directori au fost condamnaţi pentru acest tip de infracţiune. Cu supraveghere audio-video, cu elevii care povestesc acasă şi prietenilor ce s-a întâmplat la examen, presa află ce s-a întâmplat în şcoli şi scandalul se ridică la cer.

Înlocuirea examenelor cu mediile celor patru ani precedenţi. Este soluţia adoptată şi de alte ţări, oricum mai echitabilă în comparaţie cu examenele normale şi exigente. În primul rând este vorba de egalitatea de şanse. Despre ce egalitate vorbim dacă un milion de elevi n-au avut acces la învăţământul online? Iar alt milion, deşi a participat la acest tip de învăţământ, n-a înţeles mare lucru din ce s-a predat? Mediile anilor anteriori, deşi nu reflectă exact pregătirea elevilor, respectă mai mult egalitatea de sanse, comparativ cu examenele naţionale.

Se vor ţine examenele naţionale în condiţiile din anii trecuţi. În mod normal şi logic rezultatele vor fi catastrofale. Dacă elevii nu sunt lăsaţi să copieze, dacă li se dau subiecte precum cele din testele de antrenament, nu văd cum ar fi altfel de rezultate, după trei semestre de şcoală pierdute. Cel mai grav va fi după rezultatele la Bacalaureat. Dacă doar o treime dintre elevi va lua examenul de Bacalaureat, universităţile nu vor avea studenţi în anul întâi, în situaţia în care oricum numărul de studenţi s-a înjumătăţit. La liceu vor merge elevii care la EN iau orice notă, deşi nu văd cum să parcurgă liceul fără să fi făcut trei semestre de şcoală.

Citește continuarea, în Adevărul

Ar putea sa te intereseze

Lasa comentariu

* Folosind acest serviciu iti dai acordul ca site-ul nostru sa stocheze datele tale pentru a putea raspunde cerintelor.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site foloseste cookies pentru o experienta cat mai placuta a utilizatorilor. Nu stocam si nu folosim datele tale personale, decat daca optezi pentru newsletter, sau sectiunea de comentarii, pentru a putea sa-ti raspundem, sau sa-ti trimitem cele mai noi articole. Presupunem ca esti de acord cu acest lucru, dar, poti sa alegi Accept Citeste mai mult