13th mai 2024
Home » Moreni. Nici nu s-a construit și Transportorul AGILIS e pe butuci. Bucuroiu: „nemții au crezut că noi acum au căzut din pom”

Moreni. Nici nu s-a construit și Transportorul AGILIS e pe butuci. Bucuroiu: „nemții au crezut că noi acum au căzut din pom”

de reporterpenet

transportor
La începutul anului, Rheinmetall prin compania mixtă româno-germană Romanian Military Vehicle Systems (RMVS), în care părţile deţin 50%, anunţa, printr-un comunicat de presă, că va crea peste 600 locuri de muncă directe şi indirecte la Moreni, unde se vor construi 400 de transportoare blindate 8×8 Agilis, iar circa 87% din componente vor fi produse şi furnizate din România.

Informația a fost întărită și de Ministrul Apărării, Mihai Fifor, care a fost și el în Dâmbovița în urmă cu câteva luni. De atunci însă nu s-a mai întâmplat nimic, ceea ce îi face pe sindicaliști să declare că afacerea „nemțească” nu miroase bine.

Potrivit liderul Sindicatului „Dreptatea” din Automecanica Moreni, Constantin Bucuroiu, secretar pe probleme de apărare şi ordine publică în cadrul Federaţiei Naţionale Sindicale „Solidaritatea Metal” din Cartel Alfa, spune că sunt încă probleme în privința unor sume de bani care trebuie să fie alocate de la Ministerul Economiei pentru începerea proiectului de realizare a blindatului. Este vorba de o sumă colosală, de 280 de milioane de euro, bani pe care statul ar trebui să îi vireze în conturile nemților pentru ca aceștia să se apuce de treabă. Din această sumă, 9 milioane de euro ar fi destinate doar pentru instruirea personalului care va produce transportoarele.

„La Automecanica, în momentul de faţă este îngheţat proiectul cu Rheinmetall, din cauza sumelor de bani, pentru că nimeni nu are curajul să semneze pentru sumele cerute de nemţi. Încercăm să deblocăm chestia cu americanii de la General Dynamics, să pornim cu ei asamblarea şi vopsirea carcaselor pe care să le trimitem la UMB pentru integrare. Cu armata suntem în continuare în relaţii pe mentenanţă”, spune Bucuroiu.

Proiectul AGILIS presupune circa 400 de transportoare blindate amfibii pentru MApN, primul urmând a ieşi pe poartă uzinei în 2020. Proiectul ar urma să meargă în paralel cu contractul pe care MApN îl va semna cu General Dynamics pentru alte 227 de transportoare Piranha V asamblate la Uzina Mecanică Bucureşti.

La Moreni, dincolo de transportorul AGILIS, Rheinmetall vrea să producă şi camioane militare, elemente pentru clienţi internaţionali şi să mai producă şi un tun de 30 mm care să fie montat pe viitorul transportor 8X8.

transportor-amfibiu-blindat-produs-la-Uzina-Automecanica-Moreni-foto-Valentin-Ciobîrcă

Jurnaliștii „Adevărul” au cerut un răspuns din partea Ministerului Economiei legat de stadiul proiectului AGILIS, însă nu au primit niciun răspuns până acum.

Sindicaliștii cer intervenția SRI

„Nemții au cerut acești bani, partea română a fost de acord să dea banii, dar când s-au așezat la masă nimeni nu și-a asumat că va da banii aceștia unei firme private. Societatea mixtă este înființată, funcționabilă conform legilor românești, dar când a fost vorba de cine plătește și cât plătește, totul s-a poticnit. Acumau apărut alte speculații, cert este că Autpomecanica este pagubită. Se mege pe achiziționarea unor șenilate de la nemți, camioane și multe altele. Nu se va întâmpla așa ceva. Este o poveste care mie îmi pute încă de la început, pentru că lucrurile nu au pornit corect de la început. Noi avem hala de procuție, nemții trebuia să vină cu tehnologia și utilajele. Aici s-a discutat timp de 3 ani în van, fiecare a vrut să pară mai șemecheri decât ceilalți, iar nemții au crezut că noi acum au căzut din pom”, explică liderul de sindicat.

Deocamdată armata română pare să beneficieze de pe urma înțelegerii cu americanii de la Piranha pentru asamblarea blindatului la UMB.

„Automacanica este cea care a pierdut enorm, pentru că mutarea la București (nr. UMB) a produsului Piranha nu a fost o idee bună. Acolo nu se poate produce. La Moreni era destulă capabilitate ca anul acesta să se execute primele bucăți de tranportoare americane. La UMB se va face integrarea produsului Piranha. Nu văd ca ministerul Economiei să se implice în problema asta pentru că Moreni ar veni cu partea de sudura, vopsire și asamblarea carcasei, iar la UMB s-ar face montajul produsului. Cineva nu vrea să nu se facă niciun produs în România. Vreau intervenția SRI pentru treaba asta. Toate lucrurile s-au oprit subit, toate proiectele importante. Din 2011 și până acum am fi putut avea transportorul armatei gata. România se vrea doar consumatoare, nu producătoare”, mai spune Constantin Bucuroiu.

Ar putea sa te intereseze

Lasa comentariu

* Folosind acest serviciu iti dai acordul ca site-ul nostru sa stocheze datele tale pentru a putea raspunde cerintelor.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Acest site foloseste cookies pentru o experienta cat mai placuta a utilizatorilor. Nu stocam si nu folosim datele tale personale, decat daca optezi pentru newsletter, sau sectiunea de comentarii, pentru a putea sa-ti raspundem, sau sa-ti trimitem cele mai noi articole. Presupunem ca esti de acord cu acest lucru, dar, poti sa alegi Accept Citeste mai mult