Visa, Mastercard şi American Express trebuie să îi informeze pe consumatori cu privire la taxele recurente ascunse pe care aceştia le pot plăti, Comisia Europeană cerând în mod expres acest lucru emitenţilor de carduri.
Comisia Europeană şi reţeaua autorităţilor naţionale de protecţie a consumatorilor (CPC), condusă de Ombudsmanul danez pentru consumatori, au scris celor trei mari companii emitente de carduri de credit – Visa, Mastercard şi American Express – pentru a solicita modificări în ceea ce priveşte modul în care sunt prezentate informaţiile consumatorilor atunci când aceştia efectuează o plată care implică taxe recurente de abonare, potrivit unui comunicat al CE.
Cercetările recente arată că 1 din 12 consumatori din UE a comandat online un produs sau un serviciu ieftin şi a aflat ulterior că a fost înşelat să încheie un abonament lunar costisitor. Cazurile frecvente implică telefoane mobile şi produse de înfrumuseţare vândute de vânzătorii online, care ascund costurile reale pentru plăţile recurente în scrisul ascuns sau cu litere mici.
„Adevărul este că, uneori, consumatorii sunt păcăliţi şi facem apel la companiile emitente de carduri de credit să se asigure că propriii clienţi nu se lasă păcăliţi. Acestea au datoria de a respecta legislaţia UE şi de a se asigura că consumatorii sunt informaţi cu privire la costurile reale atunci când fac cumpărături”, a declarat comisarul pentru justiţie, Didier Reynders.
Deşi nu companiile de carduri de credit sunt cele care administrează aceste practici, ele au datoria de a-şi informa corect clienţii. În fereastra de plată în care consumatorii îşi introduc datele cardului de credit atunci când fac cumpărături online, există adesea doar informaţii despre suma de plată unică, nu şi despre abonamentul recurent.
În conformitate cu normele UE, şi anume Directiva privind serviciile de plată şi Directiva privind practicile comerciale neloiale, consumatorii trebuie să fie informaţi cu privire la suma specifică pentru operaţiunile de plată şi nu trebuie să fie induşi în eroare.
Cele trei societăţi emitente de carduri de credit au acum la dispoziţie două luni pentru a informa Comisia şi autorităţile CPC cu privire la modificările pozitive pe care intenţionează să le aducă proceselor lor actuale de plată.